Choć gruszki pod względem popularności wciąż ustępują miejsca jabłkom, to stoją za nimi rzesze wiernych miłośników, do których grona należał sam Juliusz Cezar, hodując grusze we własnym ogrodzie. Co zatem zachwyciło wielkiego rzymskiego polityka w słodkim i subtelnie ziarnistym, gruszkowym miąższu?

Wbrew powszechnym przekonaniom, jakoby gruszki należały do owoców ciężkostrawnych i niebezpiecznych dla posiadaczy wrażliwego przewodu pokarmowego, badania naukowe dostarczają licznych dowodów na lekkostrawność i niskokaloryczność słodkich owoców. Gruszki bogate są bowiem w błonnik i pektyny – substancje usprawniające pracę jelit, wspomagające perystaltykę i likwidujące problem jednorazowych, jak również nawracających zaparć. Polecane są więc nawet w przypadku zatruć pokarmowych, w przebiegu których przyspieszają usunięcie z przewodu pokarmowego szkodliwej i toksycznej dla organizmu treści.

Błonnik i pektyny ograniczają również jelitowe wchłanianie tłuszczów oraz cukrów, dzięki czemu skutecznie przeciwdziałają zaburzeniom lipidowym i generowanej przez nie otyłości, a także cukrzycy typu 2. Po gruszki i ich przetwory – zwłaszcza naturalnie tłoczony i pozbawiony sztucznych dodatków sok, który zachowuje subtelnie ziarnistą strukturę miąższu owoców – powinny również sięgać osoby korzystające z diet odchudzających i oczyszczających organizm.

            Gruszki stanowią także cenne źródło potasu – pierwiastka niezbędnego dla funkcjonowania całego organizmu, którego niedobory mogą manifestować się pod postacią uczucia kołatania serca, zwiększonej męczliwości, problemów z koncentracją czy spadku wydolności fizycznej. Zawarty w gruszkach potas korzystnie wpływa przede wszystkim na serce i układ naczyniowy – zapobiega bowiem przeciążeniu mięśnia sercowego i normalizuje ciśnienie tętnicze, redukując tym samym ryzyko niebezpiecznych dla zdrowia i życia udarów mózgu. Potas utrzymuje również prawidłowy poziom dotlenienia komórek nerwowych, dzięki czemu ułatwia koncentrację, zapamiętywanie, naukę, a także stabilizuje nastrój. Gruszki i ich naturalne przetwory poleca się także sportowcom – uzupełniająca dawka potasu zapobiega nadmiernej męczliwości mięśni – oraz osobom zmagającym się z cukrzycą i stanami przedcukrzycowymi – potas pobudza wydzielanie insuliny do krwi.

            Co ciekawe, sok z gruszki stanowi cenne źródło dwóch wyjątkowych pierwiastków – jodu i baru – które nie należą do substancji często spotykanych w owocach. Niedobory jodu obserwuje się w niedoczynności tarczycy, a więc uzupełnianie jego wewnątrzustrojowych zasobów niezbędne jest dla utrzymywania prawidłowej pracy tego narządu. Bor wspiera natomiast pracę ośrodkowego układu nerwowego, znosząc skutki stresu i ułatwiając koncentrację, a także korzystnie wpływa na uwapnienie kości, ograniczając ryzyko osteoporozy.

            Gruszki i ich przetwory łagodzą również przykre dolegliwości związane z zakażeniami układu moczowego, na które statystycznie częściej uskarżają się kobiety. Regularne sięganie po naturalny, tłoczony sok z dodatkiem gruszki wspiera walkę ze zbyt częstym oddawaniem moczu i objawami dyzurycznymi – pieczeniem i bólem podczas mikcji.

            Sok z gruszki wykorzystać można jednak nie tylko jako środek spożywczy. Cenny napój kryje w sobie kwasy owocowe – kwas jabłkowy i cytrynowy – dzięki czemu świetnie sprawdzi się w roli dodatku do własnoręcznie przygotowywanych maseczek pielęgnujących cerę. Naturalne kwasy owocowe posiadają bowiem delikatne właściwości złuszczające, dzięki czemu ułatwiają rozjaśnianie przebarwień na powierzchni skóry.