Czarna porzeczka to owoc, po który z różnych względów sięgamy rzadko – choć w medycynie ludowej, zanim jeszcze do powszechnego obiegu wprowadzono środki farmaceutyczne, królował od wieków, dziś wydaje się być odrobinę niedoceniany – a szkoda! Warto bowiem uświadomić sobie, że spożycie nawet tak niewielkiej ilości, jak 50 gram czarnej porzeczki w ciągu doby z łatwością zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę C według norm odpowiednich dla osób dorosłych. Witamina C (kwas askorbinowy) to natomiast substancja niezbędna dla funkcjonowania całego organizmu – odpowiedzialna jest m.in. za prawidłową budowę naczyń krwionośnych, syntezę hormonów, a nawet stan psychoemocjonalny, ale przede wszystkim – zbawiennie wpływa na odporność.

Jesień, zima i wczesna wiosna to okresy, w których znacznie wzrasta zachorowalność na powszechne infekcje – przeziębienie oraz grypę. Przykre objawy i konieczność kilkudniowej, domowej kuracji potrafią niestety uprzykrzyć życie, dlatego też warto po prostu ustrzec się przed zachorowaniem – położyć nacisk na profilaktykę i zapobiegać, zamiast leczyć. Jednak, czy to oznacza, że należy zapobiegawczo sięgać po syntetyczne środki farmaceutyczne wzmacniające odporność? Zdecydowanie nie. W dobie regularnego podtruwania organizmu środkami chemicznymi warto zdecydować się na naturalność – sok z czarnej porzeczki, prawdziwą esencję odporności.

Systematyczne sięganie po sok z czarnej porzeczki zaspokaja zapotrzebowanie ustroju na witaminę C – substancję będącą silnym antyoksydantem. Kwas askorbinowy aktywnie uczestniczy bowiem w procesie zwalczania reaktywnych form tlenu, a dzięki temu zabezpiecza komórki układu odpornościowego i przedłuża ich żywotność tak, aby jak najdłużej mogły chronić organizm przed drobnoustrojami. Dla prawidłowego wchłaniania oraz działania witaminy C istotna jest również podaż rutyny – substancji, którą także odnaleźć można w soku porzeczkowym. Rutyna nie tylko wpływa na stopień aktywności witaminy C, ale i wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, działając przeciwzapalnie i przeciwobrzękowo.

Sok z czarnej porzeczki zawiera też witaminę A odpowiedzialną m.in. za prawidłowy stan komórek nabłonka dróg oddechowych, chroniąc je przed drobnoustrojami. Szklanka zdrowego napoju dostarcza także witamin z grupy B (B1 oraz B6) szczególnie istotnych dla wzmocnienia odporności seniorów. Po sok z czarnej porzeczki powinny również sięgać osoby zmagające się z problemem niedokrwistości – kwaśne w smaku owoce stanowią bowiem źródło żelaza nie tylko wspierającego procesy wytwarzania czerwonych krwinek, ale i wchodzącego w skład wielu enzymów, których zadaniem jest wytwarzanie energii w komórkach poszczególnych tkanek, a niedobory energetyczne związane z niedoborami żelaza generują zaburzenia funkcjonowania układu odpornościowego.

Wreszcie – miła informacja dla wszystkich, którzy nie przepadają za aromatycznymi czosnkiem i cebulą. Sok z czarnej porzeczki dostarcza organizmowi substancji nazywanych fitoncydami (a popularnie naturalnymi antybiotykami), tożsamych z tymi, znajdującymi się w ostrych warzywach. Fitoncydy, zwłaszcza w połączeniu z obecnymi w owocach czarnej porzeczki kwasami fenolowymi i selenem, działają bakteriobójczo, grzybobójczo i pierwotniakobójczo, hamując rozwój infekcji i nie pozwalając na pojawienie się jej objawów.

Ze względu na zawartość kwercetyny, sok z czarnej porzeczki polecany jest także osobom zmagającym się z problemem nawracających infekcji pęcherza moczowego – szczególnie przykrych pod względem bólowym. Oczywiście, w każdym przypadku najkorzystniejsze jest sięganie po soki naturalne, a więc pozbawione dodatku wody, cukru i konserwantów.