Przyzwyczajony do osiągnięć cywilizacji i nauki człowiek XXI wieku niestety lubi działać na skróty. Czujesz się przemęczony, apatyczny, dokuczają Ci problemy z koncentracją, a Twoja motywacja gdzieś się zgubiła? W takiej sytuacji prawdopodobnie diagnozujesz u siebie niedobór witamin z grupy B, udajesz się do apteki i sięgasz po odpowiedni preparat witaminowy. Podobnie postępujesz w przypadku, kiedy na Twojej skórze pojawiają się zmiany trądzikowe – decydujesz się na kapsułki z witaminą A. Jeśli natomiast borykasz się z nawracającymi infekcjami górnych dróg oddechowych, wybierasz witaminę C w tabletkach. We wszystkich trzech sytuacjach schemat działania wydaje się być podobny – próbujemy uzupełniać niedobory witaminowe syntetycznymi produktami aptecznymi, a wówczas dostarczamy organizmowi nie tylko pożądaną substancję, ale i szereg dodawanych do leku lub suplementu związków pomocniczych. Decydujemy się zatem na chemię, zapominając o tym, co do zaoferowania ma natura – prawdziwy skarbiec łatwo przyswajalnych witamin i minerałów o zbawiennym wpływie na zdrowie.

Motywowana bogatym doświadczeniem i wieloletnimi badaniami Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przekonuje – warto spożywać 5 porcji (ok. 400 gram) warzyw i owoców dziennie. Nie ulega wątpliwości, że osoby przestrzegające powyższej rekomendacji zachowują zdrowie na dłużej, jednak spożywanie 5 porcji warzyw i owoców w ciągu dnia nierzadko nie jest wcale proste – zwłaszcza, jeśli żyjemy w biegu, a dodatkowo nie przepadamy za tego typu produktami. Dla wszystkich – zarówno tych zabieganych, jak i wybrednych – istnieje jednak dogodna (i pyszna!) alternatywa – włączenie do menu naturalnych soków owocowych pozbawionych dodatku wody, konserwantów oraz cukru, które zawierają całe mnóstwo witamin i minerałów, a sięganie po nie to płynna przyjemność. Co zatem znajdziemy w szklance smakowitego soku?

Witamina C (kwas askorbinowy) – znaczne ilości kwasu askorbinowego znajdziemy w sokach na bazie owoców cytrusowych, ale również w soku z czarnej porzeczki, aronii czy jabłek. Witamina C to silny antyoksydant – substancja, dzięki której komórki poszczególnych tkanek chronione są przed przedwczesną degeneracją i umieraniem, dlatego też witaminie C przypisuje się właściwości odmładzające, ale i zdolność do wspomagania pracy układu odpornościowego, a także krwionośnego.

Witamina A – obecna przede wszystkim w sokach przygotowywanych z marchwi, ale dostarczają jej również soki z wiśni, jabłek i czarnej porzeczki – ma za zadanie wspierać funkcjonowanie komórek nabłonkowych, a więc gwarantuje skórze, włosom i paznokciom olśniewający wygląd. O dostateczne spożycie witaminy A powinny dbać także osoby zmagające się z problemami ze wzrokiem, a również nawracającymi infekcjami dróg oddechowych.

Witaminy z grupy B – obecne w wielu rodzajach soków – dbają o stabilność układu nerwowego, a więc przeciwdziałają zmęczeniu, apatii, trudnościom z koncentracją, a nawet zaburzeniom depresyjnym. Wspierają przy tym funkcjonowanie układu krwiotwórczego, zapobiegając niedokrwistościom niedoborowym.

Witamina E, której bogactwo oferują soki z marchwi, to kolejny antyoksydant. Zapobiega więc szybkiemu starzeniu się komórek - ma potencjał odmładzający, a także przeciwdziała miażdżycy, zawałowi mięśnia sercowego, a nawet wspomaga męską płodność.

Witamina P (rutyna) – znaczne jej ilości znajdziemy w sokach zawierających również witaminę C. Rutyna wspomaga bowiem proces wchłaniania i działania witaminy C, a zatem wpływa na aktywność układu odpornościowego, a także uszczelnia ściany naczyń krwionośnych, działając przeciwzapalnie i przeciwobrzękowo.

W szklance soku kryje się też całe mnóstwo niewymienionych powyżej witamin i minerałów – jak tu nie skorzystać z dobrodziejstw natury? Zatem – do dna!