Buraki często goszczą na stołach Polaków – są smaczne, szeroko dostępne i tanie, łatwo wkomponowując się w niemal każdy posiłek. Można by więc przypuszczać, że w pełni wykorzystujemy prozdrowotne właściwości warzywa o szlachetnej barwie i nieco mniej wzniośle kojarzącej się nazwie. Okazuje się jednak, że najczęściej spożywamy buraki poddane obróbce termicznej – ugotowane i stanowiące podstawę zupy, drobno starte i podsmażone jako dodatek do dania głównego… Niestety, burak potraktowany zbyt wysoką temperaturą bezpowrotnie traci swoje cenne właściwości – zasoby kryjących się w nim witamin i minerałów giną. Dlatego też, najkorzystniejszą formą, w której warto podawać buraki jest… naturalny, świeży i pozbawiony chemicznych dodatków sok!

            Od lat wiadomo, że sok z buraka poleca się przede wszystkim osobom zmagającym się z problemem anemii lub szczególnie tym schorzeniem zagrożonym. W anemii (niedokrwistości) obserwuje się bowiem m.in. spadek liczby krwinek czerwonych (erytrocytów) lub nieprawidłowości w ich budowie i funkcjonowaniu. Następstwa niedokrwistości – nieustanna senność, zmęczenie i osłabienie, omdlenia, bóle głowy, trudności z koncentracją, bladość skóry, kołatanie serca i skłonności do depresji – nie mogą być oczywiście bagatelizowane i wymagają leczenia farmakologicznego, jednak powyższe objawy łagodzi również regularne sięganie po świeży sok z buraka. Cenny napój stanowi bowiem źródło żelaza i kwasu foliowego – substancji, które nie tylko nasilają wewnątrzustrojową produkcję krwinek czerwonych, ale i ułatwiają ich wiązanie się z tlenem, który następnie dostarczany jest komórkom poszczególnych narządów. Dzięki temu tkanki organizmu pozostają prawidłowo dotlenione i zaopatrzone w związki energetyczne.

            Oczywiście, lepiej zapobiegać, niż leczyć. Dlatego po sok z buraków sięgać powinny osoby nie tylko już cierpiące z powodu anemii, ale również te, którym anemia szczególnie zagraża – kobiety w ciąży i obficie miesiączkujące, dzieci i młodzież w okresie wzrostu, miłośnicy sportu, seniorzy, a także powracający do zdrowia pacjenci po operacjach i zabiegach chirurgicznych.

            Naturalny sok z buraka korzystnie wpływa również na cały układ krwionośny. Dzięki zawartości potasu napój o głębokiej barwie wspiera pracę serca, chroniąc je przed przeciążeniem. Fitosterole roślinne i kwas foliowy pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu i homocysteiny, przeciwdziałając miażdżycy. Najnowsze badania dowodzą, że sok z buraka zawiera również azotany naturalnie rozkurczające warstwę mięśniową naczyń, łagodnie obniżając ciśnienie tętnicze. Wszystkie powyższe właściwości redukują ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca i zawał.

            Sok z buraka poleca się również osobom długotrwale przyjmującym leki przeciwzapalne, a szczególnie glikokortykosteroidy – środki, których działaniem niepożądanym jest m.in. osłabienie układu kostno-stawowego i osteoporoza. Buraki stanowią natomiast bogate źródło wapnia i fosforu – naturalnych budowniczych kości, którzy wzmacniają szkielet, chroniąc przed upadkami i złamaniami.

            Świeży sok z buraka dzięki zawartości witaminy C, miedzi i cynku wzmacnia także odporność, uczestnicząc w zwalczaniu powszechnych infekcji wirusowych, działając wykrztuśnie, a również przyspieszając gojenie się ran.

            Sięganie po czysty sok z buraka – napój pozbawiony jakichkolwiek dodatków – może jednak okazać się wyzwaniem, zwłaszcza dla najbardziej wybrednych maluchów. Dlatego też, warto wybierać produkty zawierające sok z buraka z dodatkiem naturalnych, pozbawionych cukru i konserwantów soków z innych owoców – np. jabłek, które uatrakcyjnią smak napoju.